
A mai kor fogyasztói társadalma élményekre vágyik megértés helyett, ezért érdemes nagy hangsúlyt fektetni a vizualitásra. Ezen belül is a színek használatára, hiszen amellett, hogy befolyásolják a pszichológiai reakcióinkat, mindegyik más alap érzelmi állapotra reflektál. A jó marketinges figyel erre, hiszen a vevő az érzelmei hatására cselekszik.
Satyendra Singh, a színek pszichológiájának egyik elismert kutatója megállapította, hogy a vásárlónak mindössze 90 másodpercre van szüksége ahhoz, hogy véleményt alkosson egy adott termékről. Ebben a folyamatban a színek 62-90 %-ban játszanak szerepet. Mindemellett bizonyított, hogy a színes hirdetéseket többen elolvassák, mint a fekete-fehéreket. Tehát a marketingmegjelenések hatásfokát növelhetjük ha körültekintően választunk színeket. Fontos szem előtt tartani, hogy az adott szín jelentése változhat ha nem önmagában, hanem több színnel együtt jelenik meg. Ilyen esetekben a design egészét kell vizsgálni.
Mit érdemes tudni a színekről?
piros
A piros egy gazdag szín, mely intenzív érzelmeket vált ki, az erővel, a szenvedéllyel hozható kapcsolatba. Céltudatosságra ösztönöz, motivál, magabiztosságot sugároz, felébreszti a fizikai életerőt, a szexualitást, a szenvedélyt vagy akár haragra gerjeszt.
rózsaszín
A rózsaszín kedvességet, gyengédséget, romantikát, nőiességet fejez ki, erős nyugtató hatással bír, de a túlzott használata fizikai gyengeség érzetét kelti. A marketingkommunikációban a sötétebb árnyalatú rózsaszín játékosságot, a világosabb pedig érzékenységet közvetít.
sárga
A sárgát egyrészt a boldogsággal, örömmel, energiával, frissességgel, optimizmussal kapcsoljuk össze, másrészt gyávaságot, irigységet és féltékenységet is jelent. Mindemellett fokozza a bizalmat és segíti a kommunikációt. Figyelemfelkeltő, de a szemnek nagyon fárasztó szín.
narancssárga
A sárga boldogságát és a piros által közvetített energiát ötvözi a narancssárga, mely lelkesedést, kreativitást sugall, illetve élénkíti az érzelmi energiáinkat. Használatakor egyensúlyra kell törekedni, hiszen a túl sok narancssárga önző és öncélú tevékenységet közvetít, a túl kevés viszont csökkenti a motivációt.
arany
Az arany mindig a magas minőséget jelképezi, a presztízs érzését kelti. Óvatosan kell alkalmazni, mert túlzott mennyiségben önelégültséget, kapzsiságot sugallhat.
zöld
A zöld a természet, az élet színe és a szerencse előidézője, nyugalmat, kiegyensúlyozottságot és harmóniát teremt. Nyugtató ereje van, hiszen a zöld szín és a biztonság között erős érzelmi összefüggés van.
kék
A kék az ég és a tenger színe, a szabadságot, az energiát, a bizalmat közvetíti. Világosabb árnyalatairól az életre, békére, megértésre, míg a sötétebbekről a tudásra, erőre, precizitásra, profizmusra, komolyságra asszociálunk. Felmérések szerint a világon a kék a legnépszerűbb szín.
lila
A lila egzotikus és különleges, a gazdagság, a jólét és a kreativitás színe. Emellett spiritualitást, művészetet, tudást, büszkeséget jelképez. A kék nyugodt stabilitása és a piros heves energiája egyesül ebben a színben.
fekete
A fekete az elegancia, a formalitás színe, túlzásba vitt használata arroganciát sugallhat. Ezzel ellenben a szürke szín visszafogottságot, semlegességet, alázatosságot sugall.
fehér
A fehér a tisztaságot, ártatlanságot, gyógyítást, megtisztulást, biztonságot jelképezi, de óvatosan kell használni, hiszen a túl sok fehér frusztrációt, ürességérzetet okozhat.
barna
A barna a föld színe, a barátságosság, a stabilitás és a bizalom érzetét kelti. Emellett nyugalmat és harmóniát közvetít.
A színek használatakor a kultúránként eltérő jelentéseket, hatásokat is figyelembe kell venni. Például a sárga Európában reményt és boldogságot sugall, de Mexikóban a gyász színe. A zöld szín nálunk a természet, a nyugalom és a szerencse színe, Kínában viszont a hűtlenséget, a gonoszt szimbolizálja.